miercuri, 18 februarie 2015

Stiinta respiratiei


6. Pentru a dobîndi calitaţile mentale

Nu numai corpul poate fi controlat prin spirit condus de voinţă, dar spiritul insasi poate fi format si cultivat prin exerciţiul voinţei, conducătoare. Stiinţa mentală a apusenilor le-a probat o parte din acest adevar pe care yogii îl cunosc de sute de ani. Simplul comandament al voinţei va face minuni în această ordine de idei, efectul va fi considerabil mărit.

Dacă doriţi a cuceri unele calităţi, vă va fi de ajuns a evoca în spiritul vostru imaginea corespunzatoare în timp ce respirati ritmic. Echilibrul mintal, ponderaţia si stapanirea de sine, calităţi esentiale si de dorit, vor putea fi lesne de cucerit în acest mod. Defectele vor fi eliminate încetul cu încetul prin cultura calitatilor contrarii.
Toate experienţele "Stiinţei mentale" pot fi insotite de respiraţia ritmică. Exercitiul ce-l vom da este un excelent exercitiu general care va permite cititorului in a obţine si dezvolta calităţile sale mentale.

Respiratia ritmica

In respiratia ritmica inspirul si expirul sunt egale ca durata, iar apneea intre inspir si expir si cea de dupa expir trebuie sa fie egala cu jumatate din durata inspirului sau a expirului.Măsura pentru respiraţia ritmică, este bătaia normală a inimii Se poate executa in picioare, culcat sau asezat pe un scaun cat mai relaxat, cu coloana vertebrala verticala, mainile pe genunchi, capul drept privirea inainte. Se expira, apoi se inspira incet ca in respiratia completa numarand 6 pulsatii, se retine aerul timp de 3 pulsatii, se expira timp de 6 pulsatii apoi apnee 3 pulsatii, dupa care se reia in acelasi ritm.In tot timpul respiratiei psihicul nostru trebuie sa fie fixat pe executarea corecta si pe efectul de integrare in ritmul Universului. Se executa 5-10 respiratii ritmice, dupa care se face respiratia de curatire.
Pentru cei neobisnuiti cu pranayama,respiratia yogica de acest gen,e bine sa inceapa cu un ritm de 4 pulsatii inspiratie,apnee 2 pulsatii,4 pulsatii se expira,si 2 pulsatii apnee.Pe parcurs poate ajunge la ritmul de 6-3-6-3 descris.Si inainte de orice exercitiu de respiratie yogica se expira profund de 2 -3 ori aplecandu-ne in fata pentru a elimina complet aerul viciat din plamani,si abia dupa aceea incepem respiratia yogica.

Culcaţi-vă sau mai bine staţi pe un scaun, capul foarte drept, într-o conditie pasiva.Formaţi în spiritul vostru imaginea calitaţii ce doriti a o cultiva; închipuiţi-vă ca posedaţi aceste calităţi si cereti spiritului vostru să le dezvolte mai mult. Respiraţi ritmic, imaginea mentala, ferm stabilita în spiritul vostru. Păstraţi aceasta imagine cît mai mult timp posibil si încercaţi de a vă ridica pînă la idealul ce v-ati facut.

Veti simti ca va apropiaţi treptat de acest ideal. Ritmul respiraţiei va ajuta spiritul formeze noi imagini, astfel ca cititorul care a practicat deja metoda occidentala va gasi în respiraţia ritmica un preţios ajutor.

Veţi remarca ca în fiecare din exercitiile date, respiraţia ritmica trebuie să fie însoţită de gîndul, mai bine zis de "imaginea mintală” a rezultatului ce doriţi să obţineţi. Această dispoziţie a spiritului trasează voinţei drumul pe care el va trebui să se exercite.


7. Pentru a căpaţa călitaţi fizice

Calitatile fizice pot fi cucerite prin metodele expuse mai sus, împreuna cu calităţile morale.
Pentru a dezvolta o parte oarecare a corpului vostru, dirijaţi-vă atentia asupra acestei parţi,pe urma respirati ritmic, imaginaţi-vă ca îi trimiteţi o cantitate crescuta de prana, de forta nervoasa, dezvoltînd prin aceasta vitalitea sa. Aceasta metoda se apilca foarte bine la toate parţile corpului. Un mare numar de atleţi se servesc de această metodă cu uşoare variante. Regula generală a tuturor acestor exercitii este aceeasi, aceea pe care am dat-o la paragraful 6. „Cucerirea calităţilor mentale" Pentru tot ce priveste dezvoltarea pur psihică a corpului, trimitem cititorul la primele capitole ale acestei cărţi.

8. Pentru a vă stapîni emoţiile

Bazele emotiilor ca: frica, grija, nelinistea, ura, gelozia, invidia, melancolia, supărarea etc,pot fi supuse controlului voinţei, prin care va fi pus în stare sa le stapîniţi mai cu usurinţă.
Veţi reusi aceasta recurgand la imaginea mentaal însoţita de respiraţia ritmica. Exercitiul urmator este de obicei practicat de yogii debutanţi.
Respiraţi ritmic, concentrînd toată atenţia dumneavoastra pe plexul solar si adresîndu-i comandamentul mintal "du-te, pleacă”; în acelaşi timp cînd dati acest ordin cu fermitate,începeţi a expira, avînd în spirit imaginea emoţiei izgonite departe abia rasufland, impinse de aerul exhalat. Repetati de 7 ori acest exercitiu si terminaţi cu curăţirea plămînilor. Veţi fi mirat de senzaţia de multimire pe care o veţi simţi. Este indiispensabil ca comandamentul mental sa fie dat cu cea mai mare seriozitate, altfel nu veţi reusi ceva.

9. Pentru a transforma energia reproductiva in energie viţală

Yogii de mult si-au fixat atenţia asupra intrebuintarii energiei reproductive. Puţin din stiinţa lor esoterica a putut fi culeasa de savanţii apusei care au întrebuinţat-o pentru folosul semenilor lor. In această mica carte noi nu putem din nefericire dect sa frunzarim acest subiect. Lasînd deoparte teoria pură, ne vom mulţumi să dăm un exercitiu practic de respiraţie, graţie caruia cititorul va putea să întrebuinţeze energia sa reproductiva transformînd-o într-o energie vitală, care va folosi organismului întreg. Energia reproductrice este primul sef al energiei creatice; ea poate fi utilizata de organism dupa ce a fost transformata în energie vitală. 

Această transformare a energiei reproductive va umple pe acei care o vor opera, de o mare cantitate de forţă vitală care va radia din ei si se va manifesta prin ceea ce se numeste „Magnetism personal”. Energia astfel transformata va putea fi într-un fel oarecare canalizată si dirijata către orice parte a corpului. Organele reproducătoare sînt acelea în care natura a conndensat cea mai mare cantitate de "prana" caci funcţiunea lor este de a crea viaţa. Energia care este acumulată în ele ca si electricitatea intr-o baterie electrică trebuie să fie cit mai bine întrebuintata pentru nevoile generale ale organismului decît pentru funcţiunile ordinare ale reproducţiei sau risipite în excese sexuale.

Nu putem aici decît să expunem aceste fapte, fara a cauta a le proba, aceasta ne-ar obliga să intram in detalii teoretice, si ne-ar cere o prea Iunga dezvoltare.Transformarea energiei reproductrive se opereaza în modul cel mai simplu. Ea poate să se efectueze în orice timp, totuşi ar fi preferabil de a alege momentele cînd instinctul sexual se manifestă cu mai multă violenţa, caci atunci energia reproductiva atinge maximul său si poate fi mai uşor transformată pentru trebuinţele organismului. 

Iată cum puteţi practica acest exercitiu. Reprezentati-vă în spirit cît mai exact ideea de „Energie” si alungati toate gandurile contrarii. Dacă gîndurile rele vor veni fara voie, nu va descurajaţi pentru aceasta si priviţi-le ca manifestaţii ale unei forţe ce aveti intenţia de a o supune trebuinţelor scopului si spiritului vostru. Culcati-va sau staţi pe un scaun, corpul drept, într-o atitudine pasivă; respiraţi ritmic si inchipuiţi-vă că la fiecare aspiraţie pompaţi energia reproductiva a organelor de reproducere pana in plexul solar unde ea va fi transformata si pusa in rezerva (inmagazinata). Daca ritmul este bine stabilit si daca imaginea mentala este clara veti simti trecerea fortei vitale si veţi avea proba efortului stimulant.

Daca doriţi a mări energia voastră cerebrala, voi puteţi prin acelaşi procedeu sa trimiteţi energia reproductiva la creier.Bărbatul sau femeia care trebuie sa faca o lucrare mentală sau manuala va putea utiliza această energie creatriva practicînd exercitiul de mai sus, adica pompînd energia cu fiecare aspiraţie si împingind-o cu expiraţia către partea corpului ce trebuie stimulată.Se înţelege că nu fluidele reproducătoare sunt atrase si transformate ci numai energia eterata "pranică" care le însufleţeste.E bine de a înclina capul usor înainte în timpul duratei acestui exercitiu.

Respiratia de intarire a nervilor

Se executa din pozitia in picioare, cu mainile de-a lungul corpului.- expiram- inspiram printr-oinspiratie completa si in acelasi timp intindem mainilecu palmele in sus, fara sa incordam muschii- urmeaza apnee, timp in care indoim antebratele pe bratsi strangem incetpumnii, astfel ca atunci cand am ajuns la umar safie bine stransi si sa simtim untremur, ca si cand am strange o bara de fier - Expiram deshizand pumnii si lasand mainile in josRitmul indicat este 6-12-6. Se repeta de 2-3 ori. Terminam printr-orespiratie de curatire. Cu ajutorul acestui exercitiu se dezvolta forta nervoasa,energia si vitalitatea. Creste de asemenea controlul sistemului nervosos

11. Marea respiraţie psihică a yogilor .Yogii mai au un exercitiu de respiraţie psihica ce o practica din timp în timp si pe care o numesc cu un termen sanscrit echivalent cu titlul de mai sus. L-am pastrat pentru la urma,căci el cere o oarecare „practică" a respiraţiei ritmice si a imaginei mentale. Principiile fundamentale a ''marii respiraţii psihice" se rezumă în vechiul dicton hindus „Binecuvîntaţi să fie yogii care pot respira prin oase".
Acest exercitiu umple tot organismul cu prana, fiecare os, fiecare muschi fiecare nerv,fiecare celulă, fiecare parte a corpului se gaseste stimulat, corpul întreg vibrează la unison. Acest exercitiu este o curăţire a întregului organism, in urma căruia yogul se simte ca regenerat din crestet pîna în vîrful picioarelor.
Iata acest exerciţiu:
1.Staţi culcat într-o condiţie pasiva.
2.Respiraţi ritmic pînă ce ritmul s-a stabilit perfect.
3.In timp ce aspiraţi si expiraţi, imaginaţi-vă aerul urcînd prin oasele picioarelor voastre,pe urmă împins prin pereţii (curmezisul) acelorasi oase spre pereţii oaselor braţelor, pînă în virful capului, în stomac şi organele reproducatoare, urcînd si coborînd în lungul coloanei vertebrale, aspirat si expirat prin fiecare dintre porii pielii, corpul întreg îmbibandu-se de prana si de viaţă.
4.Servindu-va de reapiraţia ritmică si de imaginea mentală ca în exercitiul precedent,trimiteţi curentul de prana la cele 7 centre vitale în ordinea:
a)la frunte
b)în urma capului
c)la baza creierului
d)la plexul solar
e)în regiunea sacră (partea inferioara a coloanei vertebrale)
f)la rinichi
g)la organele sexuale
Terminaţi facînd sa treaca de mai multe ori curentul de prana prin tot corpul vostru, de la picioare la cap şi de pe cap la picioare.
5)Faceţi exercitiul de curatare a plăminilor.

Respiratia de curatire

Se executa in picioare, asezat sau culcat. Este bine sa stam drept, cu picioarele apropiate si cu bratele atarnand relaxate. Inspiram adanc printr-o respiratie completa, rapida si fara numaratoare. Urmeaza o apnee de 2-3 secunde timp in care vom tuguia buzele ca pentru a fluiera. Expiram in rafale pronuntand litera „u” fara a ne umfla obrajii si pana cand avem senzatia ca plamanii se golesc complet de aer. Forta de expiratie trebuie sa fie destul de mare. Acest exercitiu se repeta de 3-5 ori atunci cand de face dupa un alt exercitiu de respiratie si de mai multe ori cand este un exercitiu independent. El improspateaza si invioreaza pe cei obositi, ventileaza si curata plamanii,stimuleaza activitatea celulara, improspatand intregul organism. Contribuie la mentinerea unei stari bune de sanatate. Este cel mai bun mijloc de aerisire a plamanilor si a organelor respiratorii. Este bine sa-l folosim la sfarsitul exercitiilor de educatie fizica, precum si la terminarea exercitiilor yoga.

de Yog Ramacharaka

vezi si;saltea magnetica cu proprietati bioenergetice

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu